Gabriel Wernstedts weblogg

Betraktelser över gränsöverskridande samhällsfrågor just nu från Sverige

Att gestalta en kris

leave a comment »

Den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet må ha ”reducerats” till en kris i 90-tals nivå. Men det är nu den verkligen börjar märkas, när arbetslösheten raskt ökar. I början på september 2009 var 265 201 personer arbetslösa i Sverige. Det är en ökning med 112 918 jämfört med samma period för ett år sedan. Samtidigt ökar antalet personer som tvingas söka ekonomiskt bistånd från kommunerna, i dagligt tal socialbidrag. Enligt Socialstyrelsen betalades 2,8 miljarder kronor ut i socialbidrag under andra kvartalet i år. Det är den högsta siffran på 5 år och en ökning med 16 procent jämfört med förra året. En allt större kör av forskare och socialchefer stämmer in i farhågor om att en stor del av svenskarna är på väg in i en fattigdom de inte kommer kunna ta sig ur. Värst ser det ut att bli för sjukskrivna och ungdomar:

– Om vi inte lyckas sysselsätta ungdomarna tror jag att vi har en förlorad generation framför oss. En generation som har svårt att komma ut på arbetsmarknaden, som tappar framtidstron och ändrar sin syn på samhället och ser socialbidrag som medborgarlön, säger Said Niklund, socialchef i Trollhättan till tidningen Fokus.

Starka ord, som förstås tas emot som guldklimpar av onelinertörstande medieetablissemang, som gör sitt bästa för att gestalta den pågående arbetslösheten. Tyvärr ser det mörkt ut även för de svenska medieetablissemanget, med tynande annonsintäkter och förändrade läsarströmmar. Aftonbladet lät en av sina reportrar leva på socialbidrag en månad och blogga om sina upplevelser. De vållade intensiv debatt bland sociala medieproducenter, som kollektivt dissade såväl ansats som resultat.

Tidningen The New York Times, går en helt annan väg. Istället för att låta en reporter gestalta arbetslösheten och bidragslevnaden vänder man sig till sina läsare i den egna bloggen living with less. På sajten har man byggt upp 8 levnadsöden, reportage gjorda av professionella reportrar. Där får man bland annat följa familjen som överlever genom att leta skrot på skrotgårdar och sälja på ebay, fattigpensionären som efterlyser en ny New Deal och high school studenten som beskriver sin generation som the ”r” [recession] generation. Grejen med sajten är dock strömmen av twitter-meddelanden där vanliga amerikaner beskriver sin vardagskamp, med länkar till egna bloggar, lokaltidningsklipp, youtubeklipp och flickrsidor. En guldgruva för de som saknar en gestaltning av krisen och konkreta råd hur man som arbetslös och bidragsberoende bär sig åt för att kämpa sig tillbaka.

I den svenska beskrivningen av krisens ”offer” och vägar ur skuld och hopplöshet finns i nuläget få riktigt bra exempel bland de stora medieproducenterna. I väntan på en svensk ”living with less” slår jag därför ett slag för en gammal fin Apa, som skulle få studenter att vara mer ekonomiskt sinnade:

Annonser

Written by gabrielwernstedt

september 7, 2009 den 1:50 e m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: